Nyhedsbrev for Tuborg Sundpark Januar 2025
Januar 2025
Kære medejere i Tuborg Sundpark.
Et nyt år er begyndt og med det følger lidt opdatering på aktiviteter i og omkring Tuborg
Sundpark fra jeres bestyrelse.
Årets generalforsamling afholdes 1. maj 2025. Orientering og tilmelding følger i
slutningen af marts. Husk at sidste frist for forslag til generalforsamlingen er 28 februar.
Affaldshåndtering
Det er endelig lykkedes at få Gentofte Kommune til at levere mindre affaldsbeholdere til
opsamling af restaffald fra affaldsskakten i opgangen. Et resultat af stigende effektivitet i
affaldssorteringen. Fordelen for os som forening er, at vi igen vil spare flere gange
10.000 kroner om året i affaldsafgift til kommunen. Det er en god og positiv nyhed på
flere områder og vidner om den øgede bevidsthed hos os alle.
Vi er dermed over en kort årrække gået fra 2 ugentlige tømninger af 800 liter beholdere
via en ugentlig tømning af 600 liter og nu til tømning af en 400 liter beholder. Dette er
sket i alle opgange på nær 3. Disse 3 har fortsat delvist utilstrækkelig sortering og vil
derfor overfylde 400 liter beholderne. Bestyrelsen tager direkte kontakt til ejerne i de
tre opgange for at styrke indsatsen.
Med den baggrund skal vi minde alle om at være omhyggelige med sorteringen af
affald fra lejligheden. Det er kun restaffald efter sortering, der kan gå i affaldsskakten.
Alt andet sorteres til affaldscontainerne i kælderen eller køres til genbrugspladsen. Det
er ikke noget bestyrelsen har fundet på. Det er lovpligtigt at sortere.
Hvis man er i tvivl om sorteringen findes vejledningen fra Gentofte Kommune via vores
hjemmeside www.tuborgsundpark.dk/vejledninger/affaldshåndtering, eller direkte på
Gentofte Kommunes hjemmeside ved at søge på ‘affaldssortering for etageejendomme’.
Fibernet
Bestyrelsen har gennem nogen tid arbejdet på at skabe interesse hos udbydere for at
lægge Fibernet ind i ejendommen. Dels for at fremtidssikre dataleverancer til Tuborg
Sundpark, dels for at få en mere stabil højhastighedsforbindelse til streaming og general
internetadgang.
Bestyrelsen er i dialog med to leverandører af fibernet, nemlig TDC Net og Global
Connect for at få den bedst mulige løsning. Der er lidt forskel i de krav til antal
forhåndstilmeldte der stilles og der er forskelle i den tekniske løsning. For begge gælder
at de som udgangspunkt vil lægge Fibernet ind i bygningen uden udgift for
ejerforeningen, men afhængig af krav fra ejeren kan der blive tale om en ekstraregning
for indførslen til lejligheden.
Flere oplysninger følger i en bredere orientering snarest.
Storm og skybrudssikring af bygningerne
Vi har heldigvis undgået alvorlige storme og skybrud i slutningen af 2024 og starten af
2025, men har jo ikke kunnet teste om vores initiativer har haft den tilstrækkelige
effekt. Det håber vi, selvom der fortsat er et par svage punkter, der skal håndteres i
foråret 2025. Bestyrelsen har også indledt arbejdet med at skabe en beredskabsplan og
tager gerne mod input og tilbud om at bidrage på bestyrelsen@tuborgsundpark.dk.
Delebiler på vores P arealer
Det er ikke tilladt at henstille delebiler fra firmaer som f.eks. Green Mobility. Disse skal
straks afmeldes efter endt brug og man skal sikre sig afhentning. Green Mobility kan
kontaktes på tlf: 70 77 88 88 hvis man observerer en bil, der ikke er afhentet.
Ladere til elbiler
Der er efterhånden mange der har elbil og har fået opsat en lader til bilen ved egen P
plads. Det er dejligt at dette er en mulighed, men for at sikre kapacitet til alle og sikker
installation kræver det at spillereglerne overholdes. Samtidig har vi i bestyrelsen
opsamlet en vis viden om montering, ledningstræk og om hvor problemer og
misforståelser kan opstå. Vi har derfor netop opdateret regler og krav til disse ladere og
den tekniske løsning og disse findes nu på foreningens hjemmeside under Vejledninger.
Ny installation kræver fortsat godkendelse fra bestyrelsen.
Følgende information blev lagt på hjemmesiden 8 november 2024
Skybrudsikring af bygninger.
Tak til alle for tålmodighed i forbindelse med sommerens og efterårets arbejder for at
skybrudsikre bygningerne. I Nyhedsbrevet dateret 9 september har vi fortalt lidt om
hvad der er gjort. Med tilstedeværelsen af en liftvogn med lang arm i startn af november
2024, lykkedes det også at nå ind til sydsiden på opgangene 7-9.
Parallelt hermed kunne vores tømmerfirma afsluttet udbedring af skader i de berørte
lejligheder på nær enkelte hvor ejeren ikke har været tilstede.
Tilbage er nu kun at håbe på at vejret arter sig i vinter, så vi ikke igen udsættes for alt for
voldsomt vejr.
Vedrørende Vurderingsgrundlaget for ejendomsvurdering:
Mange, men ikke alle, har modtaget vurderingsgrundlaget for egen ejendom fra
Vurderingsstyrelsen. Bestyrelsen har forsøgt at lave en samlet indsigelse for alle ejere,
men den er ikke blevet anerkendt. Hver enkelt ejer skal derfor når vurderingsgrundlaget
foreligger sørge for at indgive klage. Der er redegjort for dette i meddelelser via ProBo.
Disse indeholder også forslag til hvad man kan skrive i indsigelsen. I korte træk skal der
som minimum gøres indsigelse mod: BBR data og henvises til de nyere data fra april
2024, den manglende beskrivelse af pumpestationens tilstedeværelse og de gener den
medfører, forureningsstatus på jorden